Vergroot je impact, draag de kleuren die bij jouw talenten passen

Vergroot je impact, draag de kleuren die bij jouw talenten passen 

Volgens de Persoonlijke Kracht Methodiek kun je met de kleuren van je kleding uitstralen wat jouw persoonlijkheid, talenten en drijfveren zijn. Imagostylist Berna de Jong geeft een introductie.

Wie zich interesseert voor kleur en graag wil weten in welke kledingkleuren je goed voor de dag komt, kan een kleuranalyse boeken. Misschien heb je dit al eens gedaan. In veel gevallen ontvang je dan een kleurenwaaier of boekje met kleuren die het best passen bij jouw uiterlijke kenmerken. Hierbij kijkt de kleurspecialist naar de kleur van je ogen, huid en haar en gaat vervolgens na welke kleuren hiermee mooi harmoniëren. Met een dergelijk ‘buitenkant’ kleuradvies krijg je inzicht in kleurgebruik en weet je beter welke kleuren jou laten stralen. En welke kleuren je beter kunt vermijden.

De Persoonlijke Kracht Methodiek is een kleuradvies die start bij de binnenkant (wie ben je als mens) in plaats van de buitenkant (wat zijn jouw uiterlijke kenmerken). Kleur wordt hierbij gekoppeld aan iemands persoonlijkheid, aan de unieke kracht en talenten van een persoon. Kleur is hierbij het instrument, de tool om de eigen, bijzondere persoonlijke kracht, drijfveren en talenten te onderstrepen en door middel van kledingkleuren aan de buitenwereld te laten zien.

Persoonlijke Kracht Methodiek

De bedenkers van deze methode zijn twee ervaren imago-experts, Jannie Boer en Pauline van der Veeken. Zij ontdekten dat er een relatie is tussen persoonlijkheid en kleur en hadden de wens om een kleuradvies aan te laten sluiten bij de persoonlijkheid van een klant. Met hun jarenlange ervaring als kleur- en imagospecialist verzamelden zij gegevens over kleur en persoonlijkheid. Zo ontstond de Persoonlijke Kracht Methodiek: een model waarin kleur, persoonlijkheid, drijfveren en uitstraling centraal staan.

In deze methode wordt kleur ingezet om ‘beter’ oftewel ‘meer authentiek’ in beeld te komen. In de visie van Boer en Van der Veeken vergroot je de kracht van je non-verbale communicatie en daarmee je persoonlijke effectiviteit als je via kleur laat zien wie je bent.

De methodiek is gebaseerd op de filosofie van de elementen en de psychologie van kleur. Het model bestaat uit vier elementen – vuur, water, aarde en lucht – en tien kleurfamilies: rood, geel, oranje, turquoise, blauw, zwart-wit, groen, bruin, roze en paars. De elementen geven inzicht in hóé iemand dingen doet. De kleurfamilie beantwoordt de vraag wát iemand ten diepste drijft of motiveert in het leven. De combinatie van een element met een kleur geeft een kleurpersoonlijkheid, waartoe specifieke eigenschappen en talenten behoren. Het model kent dus veertig verschillende kleurpersoonlijkheden. De kwaliteiten die bij een persoonlijkheid horen, ‘kleuren’ je als mens en staan symbool voor jouw unieke kracht.

Elke kleurfamilie heeft haar eigen motto en twee kenmerkende drijfveren. De kleurfamilie rood heeft als motto bijvoorbeeld ‘succes trek je aan’ en als drijfveren passie en ambitie. Het motto van blauw is ‘vertel het een ander’ en de drijfveren van deze kleurfamilie zijn communicatie en leiderschap. Het motto van de kleurfamilie zwart-wit is ‘eigen kracht als basis’.

Elke kleurpersoonlijkheid kent ook een uitdaging. Vaak is dit een kwaliteit (eigenschap) die iemand nog (meer) moet ontwikkelen. Deze uitdaging wordt vertaald in een balanskleur. De grootste uitdaging van een vuurtype is bijvoorbeeld om niet direct tot actie over te gaan, maar af en toe ook voldoende tijd en rust te nemen en plannen eerst goed door te denken. Voor de kleur rood is groen de balanskleur. Het dragen van beide kleuren kan je helpen om beter in je kracht te staan en zo meer resultaat te boeken.

Elementen

Het model onderscheidt vier elementen:

  1. Vuur

Het werkwoord dat bij dit element hoort, is bepalen. Vuur is warmte, spanning, dynamiek, vol zelfvertrouwen en veranderingsgericht. Vuur initieert, stelt doelen, wil winnen en resultaten boeken. Vuurtypes zijn daadkrachtig en doeners.

  1. Water

Water schenkt, is verfrissend, brengt leven, stroomt en is in beweging. Water symboliseert leven. Watertypes zijn gevoelsmensen, die verbinding zoeken. Ze houden van samenwerken en harmonie.

  1. Aarde

Dit element geeft houvast en houdt vast. Aarde is stevig, concreet, praktisch en stabiel, ook diep en onveranderlijk. Een aardetype houdt van orde en regelmaat, is een ster in plannen en houdt van verantwoordelijkheid en controle.

  1. Lucht

Lucht inspireert, is ruimte, overzicht, dromen, licht en beweeglijk. Het luchttype ziet nieuwe perspectieven, inspireert en kan beelden en ideeën met veel energie uitdragen. Een luchttype is actief en houdt van gezelligheid.

Iets voor jou?

De methode start met het invullen van een persoonlijkheidstest. Aan de hand van je antwoorden wordt een persoonlijk rapport gegenereerd over jouw vaardigheden, talenten en uitdagingen – en de basiskleuren, combinatie- en accentkleuren die daarbij horen.

Ben jij geïnteresseerd in persoonlijke ontwikkeling en op zoek naar een unieke manier om meer inzicht te krijgen in wie jij bent en wat jou bijzonder maakt? Of wil je de samenwerking in jouw team versterken en zoek je een creatieve manier om dit voor jouw team te organiseren? Kijk dan eens of een kleurentest met hulp van deze Persoonlijke Kracht Methodiek iets is voor jou of voor jouw organisatie. Kleur is emotie, energie en communicatie. Kleur is bovendien gemakkelijk om te onthouden en een taal die iedereen begrijpt.

Als je jouw kracht en kwaliteiten kent en vanuit deze talenten en passie leeft en werkt, geeft dat positieve energie en kracht. Weet je deze kwaliteiten bovendien kleurrijk zichtbaar te maken, ook in jouw uiterlijke presentatie, dan vergroot je jouw impact en daarmee jouw kansen op succes. Bron: https://bit.ly/3gIo87U

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *