Gezond achter de computer

Alles wat je moet weten om gezond te blijven bij zittend werk: tips voor een goede werkhouding en apps die helpen om minder lang te zitten en meer te bewegen achter het bureau.

Steeds meer mensen doen zittend werk achter een beeldscherm. Voor je het weet zit je bijna de hele dag, en dat is niet gezond. Het lichaam komt beweging tekort en het gevaar van een verkeerde houding ligt op de loer. Dit kan leiden tot gezondheidsklachten zoals RSI, slechte doorbloeding, hoofd- en nekpijn en een verhoogd risico op allerlei ziektes.

In dit artikel zetten we alles op een rijtje dat helpt om gezond te blijven achter de computer: een goede houding, minder zitten en meer bewegen achter je bureau. Uiteraard zijn er uitstekende apps die je stimuleren om dit ook echt te doen, en vol te houden.

Goede houding aan het bureau

Zit rechtop, met de onderrug tegen de rugleuning van je stoel en je voeten plat op de grond of op een voetensteun. Zorg voor een hoek van 90 graden tussen je bovenbeen en je onderbeen.

Je onderarm en bovenarm moeten een hoek van 90 graden maken, waarbij je onderarmen losjes steunen op de armsteunen van je bureaustoel of, wanneer je een niet-verstelbare bureaustoel hebt, op de tafel. Voor een betere werkhouding met een laptop kun je gebruik maken van een extern toetsenbord en/of muis.

Kijk recht vooruit en zorg dat de bovenkant van het beeldscherm op ooghoogte staat, met het scherm op een afstand van 50 tot 70 centimeter. Met een laptop kun je gebruik maken van een extern beeldscherm of een laptopsteun om de juiste kijkhoogte te bereiken.

Minder zitten

De laatste jaren hoor je vaak de kreet zitten is het nieuwe roken. Met deze oneliner wordt gedoeld op de gezondheidsschade van te veel en te lang achter elkaar zitten. Diverse onderzoeken hebben een verband gevonden tussen langdurig zitten en een verhoogd risico op vroegtijdig overlijden en ziektes als diabetes, hart- en vaatziekten, depressie en overgewicht.

Gelukkig is er ook hoopvol nieuws: uit onderzoek is ook gebleken dat gezondheidsschade door langdurig zitten te compenseren is door dagelijks een uur lang actief te bewegen. Ook valt er veel te winnen door elk half uur even op te staan. Om dit voor jezelf zo makkelijk mogelijk te maken, kun je gebruikmaken van een app die je eraan herinnert dat je even overeind moet komen om een micropauze in te lassen.

Zit sta bureau

Voor de echte fanatiekelingen: investeer in een zit sta bureau. Dit is een in hoogte verstelbaar bureau waaraan je, de naam zegt het al, staand kunt werken. Een paar uur staand werken per dag is al voldoende om gezondheidsvoordelen te boeken. Je verbrandt meer calorieën, hebt automatisch een betere houding en voelt je ook nog eens energieker.

De Pomodoro techniek

Om kleine pauzes te nemen kun je gebruik maken van de Pomodoro techniek, een productiviteitstechniek waarbij je werkt in blokken van 25 minuten, gevolgd door 5 minuten pauze. Er bestaan veel Pomodoro-timers die je hierbij kunnen ondersteunen. Ga bijvoorbeeld naar Tomato-timer.com, waar je een eenvoudige timer vindt die je direct kunt starten. Meer informatie: De Pomodoro techniek

Break Timer voor Chrome

Als je werkt met de browser Chrome van Google, dan kun je hieraan de RSI app Break Timer toevoegen. Je ontvangt dan een fullscreen melding wanneer het tijd is voor een pauze. Break Timer waarschuwt je standaard na 28 minuten werken, maar deze tijd kun je aanpassen, evenals de lengte van de pauzes.

Smartphone timers

Er zijn ook gratis pauze apps voor je smartphone die je helpen om het zitten regelmatig te onderbreken. Een voorbeeld hiervan is Sitting Timer voor Android. Als je je telefoon in je broekzak hebt, detecteert de app hoe lang je zit. Je krijgt dan automatisch een melding wanneer het tijd wordt voor een pauze. Heb je je smartphone niet in je zak, dan kun je ook handmatig aangeven wanneer je bent gaan zitten. Voor iOS is er Stand Up! The Work Break Timer. In deze app kun je de frequentie van de reminders helemaal zelf instellen, afhankelijk van je werkschema.

Bron: Webwijzer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *